طریقه کوتاه و اضافه نمودن طول نوار بکلایت خطی همه کاره

با توجه به اینکه بکلایت خطی همه کاره برای بسیاری از مدل تلویزیون یا مانیتور ها در اینچ های مختلف قابل استفاده است لذا در بسیاری از موارد هم لازم هست طول آنها نسبت به اندازه ی استانداردی (معمولا 53 سانتیمتر) که برای آنها در نظر گرفته شده است کمتر یا بیشتر شود.

ما با استفاده از تصاویر توضیح خواهیم داد به چه صورت می توان طول یک نوار را کوتاهتر یا بلندتر کرد بدون اینکه مشکلی برای آن پیش بیاید.

طریقه کوتاه تر نمودن نوار بکلایت خطی همه کاره

در مواردی پیش می آید که ما نوار بکلایت خطی که مثلا 53 سانتیمتر است را برای مانیتوری که طول نوار بکلایت آن مثلا 47 سانتیمتر است می خواهیم استفاده کنیم.

در ابتدا لازم است از سمت انتهای نوار بکلایت یعنی قسمتی که سیم به آن وصل نشده است طول نواری که میخواهیم از نوار بکلایت جدا کنیم به ازای واحد های سه عددی از ال ای دی ها روی نوار خطی بکلایت در نظر بگیریم.

در تصویر زیر ما قصد داریم که 6 سانتیمتر از طول نوار که میخواهیم از نوار بکلایت 53 سانتی متری برش بزنیم تا به طول 47 سانتیمتری که مد نظر ما هست برسد و فرض را بر این می گیریم که طول 6 سانتیمتری که قصد داریم از طول نوار کوتاه کنیم بصورت مضربی سه تایی از ال ای دی است.

پس از مشخص شدن محل برش یعنی تعداد 12 عدد ال ای دی (به طول 6 سانتیمتر) که در تصویر مشخص شده است با استفاده از قیچی ورق بر یا کاتر یا سیمچین اقدام به برش از وسط ال ای دی 12 و 13 (شمارش از انتها) می نماییم و بعد از جدا نمودن 12 عدد ال ای دی مورد نظر ، براحتی با نصب باقیمانده نوار بک لایت خطی که اکنون به طول 47 سانتیمتر تبدیل شده است می توانیم آن را برای دستگاه مورد نظر بعنوان بکلایت جایگزین آن استفاده نماییم.

طریقه افزایش طول نوار بکلایت خطی همه کاره

بعضی مواقع در تعمیرات ما نیاز به استفاده از بکلایت جایگزین برای تلویزیون یا مانیتور داریم.

و اتفاقا طول نوار بکلایت دستگاه مورد نظر از طول نوار بکلایت خطی همه کاره بیشتر است ما برای روشن شدن مطلب به عنوان مثال فرض می کنیم طول نوار بکلایت تلویزیونی که قصد داریم برای آن از بکلایت خطی همه کاره استفاده کنیم 57.5 سانتی متر است و با توجه به اینکه نوارهای بکلایت خطی همه کاره طول استانداردی در حدود 53 سانتی متر دارند لذا ما برای افزایش طول این نوارها لازم است طول نوار بکلایت که قصد داریم به آن اضافه نماییم به صورت مضربی از سه عدد ال ای دی باشد ما در این مثال فرض می کنیم طول نوار 4.5 سانتیمتر که می خواهیم به نوار بکلایت خطی اضافه کنیم تعداد 9 عدد ال ای دی را در بر می گیرد.

مانند تصویر زیر این مقدار را از یک نوار بکلایت خطی جدا میکنیم.(با توجه به اینکه لازم است پلاریته ال ای دی ها رعایت شود توصیه میکنیم این قطعه نوار بکلایت از انتهای یک نوار بکلایت خطی جدا شده باشد و در همان قسمتی که از نوار قبلی جدا شده است به نوار جدید هم در همان قسمت وصل یا اضافه شود )

پس از تهیه نمودن یا برش زدن مقدار طول نوار مورد نیاز مانند تصویر بالا در ابتدا لازم است در پشت این نوار برش خورده شده و خود نوار بکلایت خطی که قصد داریم طول آن را افزایش دهیم و در قسمتی که قصد داریم به هم وصل کنیم به اندازه نیم سانتیمتر در پشت هر نوار با استفاده سنباده لاک روی مسیر اتصال را پاک کنیم مانند تصویر زیر.

که مسیر کانکتور مسی رنگ قابل رویت باشد.

پس از سنباده زدن قسمت انتهایی نوار بکلایت خطی و قسمتی که میخواهیم به طول نوار اضافه کنیم مانند تصویر زیر

با استفاده از سیم لاکی یا سیم نازک روکش دار محل های مورد نظر را مانند تصویر زیر به هم اتصال و لحیم می کنیم.

لازم به ذکر است برای اتصال نقاط مشخص شده حتما از سیم نازک و با قطر کم استفاده شود که در هنگام نصب روی دستگاه مشکلی ایجاد نکند.

پس از اتصال نقاط لازم هست در هنگام نصب تدابیری جهت عایق نمودن این قسمتها در نظر گرفته شود که با بدنه دستگاه اتصال پیدا نکند.

و در انتها می توانید تست نمایید و در صورت سلامت بکلایت اقدام به بستن کامل پنل نمایید.

در انتها لازم است از همکار گرامی جناب مهندس پور رمضانی از آستارا تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم جهت تهیه عکس و تصاویر که در این پست آموزشی مورد استفاده قرار گرفت.

پیروز و سربلند باشید

3 دیدگاه دربارهٔ «طریقه کوتاه و اضافه نمودن طول نوار بکلایت خطی همه کاره»

  1. ناشناس

    با درود و سپاس
    مهندس عزیز ممنون از ارسال مطلب بک لایت فقط موضوع ولتاژ برای کم و زیاد کردن بک لایت را توضیح ندادید یا اندازه لامپ‌های بک لایت متفاوت هست ونور آن روی تصویر تاثیر منفی میزاره و همچنین
    ولتاژ آن را توضیح بفرمایید. با تشکر 🌷

    1. سلام و درود
      برای تغییر مقدار روشنایی پایه dim روی برد اینورتر در نظر گرفته شده است که با اعمال ولتاژ ۳ ولت می توان ولتاژ را کم و زیاد کرد …لازم به ذکر است در حال عادی بدون اعمال ولتاژ به کانکتور dim نور ایده عالی دارد و احتمال سوختن بکلایت کمتر است.در مورد تاثیر برس نوارهای بکلایت در مقدار روشنایی ال ای دی ها لازم است مطلع باشید که ال ای دی های روی نوار بصورت دسته های ۳عددی با هم موازی هستن و با توجه به اینکه برش نوار بصورت دسته های یه عددی تاثیری در مقدار جریان دهی به ال ای دی ها ندارد پس تأثیری ندارد در مقدار روشنایی سایر ال ای دی ها چه در مواقه ای که مقداری از نوار برش داده و کوتاه شود یا مقداری از نوار به طول نوار اضافه شود
      موفق باشید 🙏

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تیم پشتیبانی رومشکان صنعت
ارسال پیام در واتساپ
پیمایش به بالا