انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی

بک لایت و انواع آن و دلایل خرابی آنها

در بخش های مختلف با وظیفه بخش بک لایت در تلویزیون و همچنین تغییرات سخت افزاری آنها در تبدیل تلویزیون های ال سی دی به ال ای دی آشنا شدیم. در این بخش با انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی و نحوه خرابی و نشانه های آنها آشنا شده و همچنین راه حل تعمیر آنها را بیان می کنیم.
تفاوت بک لایت تلویزیون های ال ای دی در دو بخش نوع و جنس ساختاری لامپها و همچنین نحوه چینش و قرارگیری آنها بررسی می شود.

انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی عبارتست از :

Direct LED :

این نوع چینش لامپهای ال ای دی در واقع ساده ترین نوع چینش لامپهای بک لایت است. فاصله زیاد لامپها باعث می شود تا کیفیت نور بک لایت پایین بیاید و کیفیت پایین لامپهایی که برای این نوع تولید می شوند باعث می شود تا درصد خرابی این مدل بسیار بالا باشد. در تلویزیونهای ال جی سری LN از این مدل استفاده شده است که در بخش خرابی بک لایت تلویزیون های ال ای دی رکورد دار است.

بک لایت

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

در مدل Direct بعلت سری بودن تمام مدارات با هم در اثر خرابی (قطع شدن) حتی یک لامپ بخش بک لایت بطور کلی از کار می افتد و باعث می شود که ایراد ظاهری بخش بک لایت ایجاد شود : تلویزیون تصویر ندارد ولی صدا دارد.

Full array :

این نوع چینش در واقع بهترین نوع چینش انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی است که باعث می شود نور لامپها بطور یکنواخت و بی نقص در تمام نقاط تصویر دیده شود. با وجود شباهت زیاد با مدل Direct اما بدلیل استفاده از لامپهای با کیفیت خرابی در این مدل بک لایت بسیار کمتر دیده می شود و در عین حال بدلیل چینش سری و موازی لامپها معمولا خرابی یک یا حتی چند تا از لامپها باعث خاموشی تمام بک لایت نمی شود و تاثیر آن محدود به مدار همان بخش می شود. بدلیل کیفیت بالای قطعات بهد از تعمیر بخش بک لایت در این مدل نیازی به انجام اصلاحیه نیست اما در صورت تمایل معمولا خود مدارات در این مدلها المانهای کنترلی کافی دارند.

بک لایت

تعمیر بک لایت تلویزیون

Edge LED (UP and DOWN) :

بیشترین تعداد تلویزیون های با کیفیتی که تا به امروز تولید شده است از این مدل طراحی بخش بک لایت استفاده کرده اند. قرار گرفتن لامپهای ال ای دی با کیفیت در دو طول مستطیل تصویر تلویزیون باعث می شود تا این لامپها با تولید یک روشنایی متوسط بتوانند تمام نقاط تصویر را یکنواخت و در عین حال با نور کافی روشن کنند. در بیشتر تلویزیون های سونی از اینمدل چینش استفاده می شود که در بین برندهای مختلف به جرات می توان گفت که کمترین خرابی بخش بک لایت متعلق به این تولید کننده سرشناس ژاپنی است.

Edge lit:

همانطور که در بخش های دیگری هم راجع به این مدل صحبت کردیم با توجه به ساختار فیزیکی و تامین نور از طرفین دستگاه فشار زیادی به لامپها وارد می شود چرا که لامپها (مخصوصا در مدلهایی که لامپهای بک لایت فقط در یک طرف قرار دارند) باید با تمام قدرت بکار گرفته شوند تا بتوانند تمام سطح تصویر را بصورت یکنواخت روشن کنند. بهترین نوع تعویض قطعه در این مدل تعویض کامل بخش بک لایت با قطعه نو و جدید است. در این مدل نیازی به انجام اصلاحیه نیست و تنها رعایت نکات احتیاطی کافی است.

تعمیر بکلایت تلویزیون

 

منبع ; رایان

1 دیدگاه دربارهٔ «انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تیم پشتیبانی رومشکان صنعت
ارسال پیام در واتساپ
پیمایش به بالا