رفع ایراد خاموش شدن بک لایت در مانیتورهای LCD

صفحه سیاه

 

حتما مشتری براتون مانیتور هایی lcd آوردن که تصویر داره ولی صفحه سیاه هست ( خاموش شدن بک لایت ) و نور بک لایت وجود نداره یا کلا تصویر ندارید یا چند ثانیه بعد از اینکه مانیتور رو روشن می کنید نور بکلایت می ره و وقتی به پشت برد مراجعه می کنید می بینید ترانس یا چوک اینورتور به شدت داغ می کنه یا هم آی سی اینورتور یا کلا ولتاژ روی پایه vcc اینورتور ندارید.

خوب دوستان ما امروز چند روش براتون معرفی می کنیم که مانیتور شما در هر حالتی از این مشکل باشه با یکی از این روش ها مشکلش حل می شه (این نکته رو بگم گام به گام جلو برید)


حالا بزارید اصل عنوان رو مطرح کنم :


غیر فعال کردن مدار پروتکشن چیپهای اینورتر LCD برای رفع ایراد خاموش شدن بک لایت (خوشکل نه)
خوب ابتدا به مشکلی می پردازیم که چند ثانیه بعد از روشن کردن مونیتور بک لایت ها خاموش میشه:


-این مشکل میتونه از لحیم سردی مدار تغذیه و مدار اینورتور باشه
-اهمی شدن مقاومت های فیوزری موجود در مدار اینورتور
– خراب بودن ای سی درایور اینورتور
– جریان کشیدن یک یا چند تا از بک لایت ها
– قطع بودن ارتباط یکی از بک لایت ها با مدار اینورتور


هر کدام از مشکلات بالا باعث فعال شدن مدار محافظ میشه و فوری اینورتور قطع میشود و صفحه مانیتور ما بدون نور می شه.
خوب راه حل تعمیرکارهای محترم و خبره تو این حوزه:
روش اول که به روش دور زدن معروف هست و میشه گفت مثل اینکه شما به جای فیوزسوخته از سیم و یا اتصال کوتاه استفاده کردین و در واقع رفع مشکل نکردین ،کلک زدین همین (البته روش بدی نیست) این رو هم بگم این روش در صورتی درست هست که مطمئن بشید مشکل از اتصالات لامپ و مدار یا خود لامپ های فلورسنت نباشه .


خوب بریم سراغ روش اول:


هر وقت با چنین مشکلی بر میخوریم ابتدا مدار اینورتور و تغذیه را لحیم کاری میکنیم، ممکنه لحیم سردی باعث مشکل شده باشه
و ارتباط بین لامپ ها به مدار اینورتور هم چک میکنیم،با ترفندی سعی میکنیم مدار محافظ را غیر فعال کنیم
بعضی وقتا باید با قطع مدار پاینده (Watcher) و پروتکشن را غیر فعال کنیم و در بعضی از اینورتور ها باید با اضاف کردن مقاومت و یا ترانزیستور این قسمت را غیر فعال کرد و چون روش های متفاوتی داره نمیشه همه را بیان کرد اما اگه مانیتور شما هم مثل بسیاری از مانیتور های LCD با بکلایت فلوروسنت بعد از چند ثانیه خاموش میشه میتونید با اتصال پایه سنس چیپ این ایراد رو رفع کنید
.در زیر انواع متداول چیپهای مورد استفاده در اینورترها و پایه ای که باید به زمین متصل بشه تا مدار پروتکشن از کار بیافته رو میگذارم.
نکته : این رو از من داشته باشید که سعی کنید با مقاومت ۸ یا ۱۰ یا ۱۵ کیلو اوهمی این اتصال کوتاه رو برقرار کنید .
در زیر چند تا عکس هم از نحوه اتصال کوتاه براتون گذاشتم .
مثلا در اولین عکس به جای مقاومت از یک دیود نوری استفاده کرده.

رفع پروتکت

تعمیر بک لایت تلویزیون

نکته : در بسیاری از مدل های آی سی اینورتور شما مجبور می شید برای حذف یا از کار انداختن مدار پروتکشن یک مقاومت رو با یک خازن که با پایه سنس ما وصل هست رو موازی کنید مثل تصویر زیر

خاموش شدن بک لایت

خوب این هم مدل های آی سی اینورتور و پایه ای که باید با زمین((gnd اتصال پیدا کنه .


TL5001 5-to-ground short circuit
TL1451 15-to-ground short circuit
TL5451 15-to-ground short circuit
BA9741 15-to-ground short circuit
BA9743 15-to-ground short circuit
MB3775 15-to-ground short circuit
AT1741 15-to-ground short circuit
AT1380 2-to-ground short circuit
KA7500 1 and 16-to-ground short circuit
TL494 1 and 16-to-ground short circuit
FA3629 15 and 16 will short-circuit external capacitor
FA3630 7 and 10-to-ground short circuit
OZ960 OZ962 2-to-ground short circuit
OZ965 4-to-ground short circuit
OZ9RR 8-to-ground short circuit
BIT3101 2 and 15-pin suction air
BIT3102 5 emptying pin
BIT3105 4 pin suction air
BIT3106 4-pin and 27 suction air
BIT3107 4 pin suction air
BIT3193 15 pin suction air
AAT1100 8-to-ground short circuitAAT1107 15-to-ground short circuit

نکته :بعد از اینکه مانیتور تست شد و مطمئن شدید از رفع پروتکت ( حداقل ۲ الی ۳ ساعت یکسره روشن باشد یا بیشتر ، فقط در حین تست مواظب باشید تا ترانسها و دیگر المانهای اینورتر بیش از حد د اغ نکرده باشند) اگر داغ بشن باید سری عوضشون کنید تا به مدار آسیب نرسه.

خوب بریم سراغ روش دوم که می شه گفت نسبتا کامل تره:

در این روش شما با جدا نمودن سیم متصل به هر فلوروسنت در قسمت سوکت موجود بر روی برد اینورتر و استفاده از خازن ۴۷۰ پیکو ۲ کیلو ولت یا ۴۷۱ به جای هر کدام از فلوروسنتهای پنل میتوانید عیب را بین فلورو سنتهای پنل و برد اینورتر تفکیک نمایید .

مورد ذکر شده برای تمامی مانیتور های LCD قابل اجرست.از کار انداختن پروتکت در روش اول فقط برای تفکیک ایراد میباشد و عملآ تعمیر دستگاه محسوب نمیشود ( مانند این که دستگاهی که فیوز میسوزاند را به جای فیوز از یک سیم ضخیم استفاده نماییم قطعآ ایراد پابرجاست بایستی علت سوختن فیوز را بدست آورده و رفع عیب نماییم) البته این رو بگم این روش برای تشخیص این هست که ببینیم آیا ایراد از مدار هست یا مدار پروتکت.

در این مدل و مدلهای مشابه معمولآ لامپ بکلایت بالایی از گوشه بالا سمت چپ به بدنه جرقه میزند .باز کردن پنل و ترمیم آن برای افراد کم حوصله سخت است و گاهی اوقات با قطع فلتها و خرابی پنل همراه است (هر چند پنل هم در این حالت خراب است).

آسانترین و بدون ریسک ترین روش که بنده برای احیاء پنل ، آزاد کردن خروجی ترانس اینورتور به این بکلایت و نصب خازن ۴۷۰ پیکو ۲ کیلو ولت (خازنهای آبی رنگ موجود در افقی تلویزیونهای CRT)به جای لامپ بالایی است یعنی عملآ سیم متصل به سوکت لامپ بالایی را از برد اینورتر جدا کرده و به جایش خازن میگذارم .البته نور پنل در قسمت بالا اندکی از پایین کمتر است ولی حد اقل مونیتور قابل استفاده میباشد .
خوب این روش در واقع یعنی حذف بک لایت سوخته یا دارای اتصالی بدون دست زدن پنل که بسیار سخت و حوصله بر می باشد.

در این مانیتورها و مدلهای مشابه اغلب جرقه زدن و محکم نبودن محل اتصال لامپهای بک لایت در محل سوکت مربوطه در داخل پنل باعث پروتکت کردن مانیتور میشود برای تفکیک عیب میتوانید تک به تک سیم خروجی اینورتور به فلورسنت مربوطه را از سوکت خروجی اینورتور جدا نموده و به جایش خازن ۴۷۰ پیکو ۲ کیلو ولت ۴۷۱/۲KV قرار داده و مانیتور را روشن کنید در هر مرحله ای که دیگر مانیتور خاموش نشد ایراد در مسیر همان فلورسنت یا قسمتی از ترانس اینورتور مربوط به ان لامپ میباشد.

همان خازن را نصب نموده و سیم اتصال همان فلورسنت به اینورتور را آزاد بگذارید . لامپ مربوطه خاموش میماند ولی تغییر چندانی در تصویر ایجاد نمیشود. اگر مدتی مانیتور کار کرد و خاموش نشد و ترانس اینورتر گرمایش معمولی بود ایراد از همان لامپ است میشود کار را تعمیر شده فرض کرد و با توضیح عیب به مشتری و این که پنل خراب است ولی با این کار دستگاه قابل استفاده میشودمانیتور را تحویل مشتری داد.

البته میشود پنل را باز کرده و تعمیرش کرد(به ریسکش و پولی که مشتری میدهد نمیارزد) ولی اگر با جدا بودن سوکت (لامپ مسبب خاموشی) باز اینورتر بیش از حد گرم شد یا اصلآ با آزاد کردن سوکتها به روش بالا باز هم عیب رفع نشد ایراد از پنل نیست (حد اقل پنل تست شده)و خرابی در ترانس اینورتر و خود برد (اینورتر تغذیه) و حتی در مین است و اگر اصلآ مانیتور خودت است و مشتری نیاورده با کیس دیگری امتحان کنید میتواند ایراد از کار گرافیک کامپیوتر و حتی کابل رابط مونیتور به کیس هم باشد.


اما روش سوم که به نوعی مثل روش دوم هست:

شما اگر جریان کشی لامپ دارین خب ایرادتون مشخص است و نیازی نیست آی سی رو رفع پروتکت کنید در این صورت به مرور ترانستون خراب میشود در کل این ic وظیفش رو درست عمل کرده تا شما به خاطر جریان کشی بیشتر شامل هزینه نشید شما دو راحل دارید

۱- تعویض لامپ
۲- حذف لامپ

تعویض لامپ که مشخص است اما نحوه حذف لامپ به این صورت است که شما سوکت لامپ را خارج میکنی و به جای سوکت در مدار از یک مقاومت ۱kOm استفاده کنید اینطوری مشکل پروتکت حل میشه ولی کمی از نور بکلایتتون هم کاسته میشه در کل راه اصولی همون تعویض لامپ میباشد.
در مونیتور و یا تلوزیون های ال سی دی زیاد پیش میاد که معمولا یک و یا دو تا از لامپ های بک لایت یا میسوزه و یا جریان میکشه که باز کردن پانل و تعویض لامپ ها بصرفه نیست چون هم لامپ ها کمیاب هست و هم ریسک باز کردن و رسیدن به بک لایت ها زیاد هست
واگر یکی از لامپ ها هم جریان بکشه و یا سوخته باشه یک لحظه بک لایت ها روش میشه و دوباره خاموش میشه
و اگر فیشی که برای لامپی که خراب هست هم از مدار جدا کنیم باز اینورتور بدرستی کار نمیکنه و خاموش میشه
راه حل اینکه سیم بک لایت خراب را از مدار خارج کنیم و مدار اینورتور هم بکار خودش ادامه بده چی هست:
کافیه از یک مقاومت یک مگا اهم بجای لامپ خراب استفاده کنید
دوستان امیدوارم زیاد گیج نشده باشید ،در کل روش اول بدون توجه به اتصالی بک لایت ها و جریان کشی اون ها بود و دو روش بعدی اومده بود و جلوی جریان کشی و خرابی بک لایت ها و صدمه اون ها به مدار رو گرفته بود.

منبع:پارسیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تیم پشتیبانی رومشکان صنعت
ارسال پیام در واتساپ
پیمایش به بالا