تیونر در تلویزیون

تیونر در گیرنده های سوپرهتروداین

از جمله بخشهای مهم تلویزیون بخش تیونر است که وظیفه تفکیک امواج را برعهده دارد.همانطور که می دانیم بحث امواج وابسته به فرکانس موج است و فرکانس دارای حساسیت و دامنه ی وسیعی است به گونه ای که فقط با تغییر یک هرتز یا بسامد از میلیون ها هرتز، موج به کلی تغییر میکند و کانال یا شبکه را نیز طبق همین اعداد و ارقام نوسان موج در نظر می گیرند.

تیونر
فرکانس و طول موج

همچنین در فواصل زیاد برای انتقال امواج از فرکانس بالا و در فواصل کم نیز از فرکانس های پایین استفاده می کنند.فرکانس یا بسامد تعداد دفعات بالا و پایین شدن یک موج در طول مدت یک ثانیه است .

به فرض مثال اگر یک موج با فرکانس 2khz داشته باشیم یعنی در مدت یک ثانیه موج ما 2هزار بار بسامد دارد و به تعداد 2هزار بار و در مدت فقط 1 ثانیه بالا و پایین می رود.

تیونر

وظیفه تیونر

تیونر اولین و مهم ترین قسمت دریافت کننده ی صدا و تصویر است. وظیفه تیونر در تلویزیون ، انتخاب یک فرکانس دلخواه از میان بی نهایت امواج دریافتی توسط آنتن و تبدیل آن به فرکانس های ثابت آی اف صدا و تصویر است. امواج دریافتی توسط آنتن از طریق کابل و مدار تطبیق امپدانس مستقیما به تیونر وارد می شود. در تیونردر ابتدا از یک قسمت بالا گذر گذشته و فرکانس های مزاحم از آن جدا می شوند. سپس به کمک سه فیلتر فرکانس های محدوده ی VHF-I ، VHF-III و UHF از یکدیگر جدا و هر کدام به طور مجزا تقویت و با فرکانس داخلی ترکیب می شوند.

ساختار فیزیکی تیونر

در این تلویزیون، ورودی آنتن مستقیما به خود تیونر متصل شده و تیونر هم به صورت برد بر روی شاسی مادر قرار داده شده است. تیونر در داخل یک محفظه ی فلزی شیلد قرار داده شده تا در مقابل نویز و پارازیت مصون باشد. اجزای مهم تیونر سه ترانزیستور MOSFET دوآل گیت، آی سی TDA5331، آی سی SDA3202،  فیلترهی جدا کننده سه باند و فیلتر میان گذر خروجی هستند.

 

فیلتر بالاگذر

طرز کار تیونر

 

 

امواج ورودی پس از گذشتن از فیلتر بالاگذر و عبور فرکانس های تلویزیونی، توسط سه فیلتر به سه قسمت مجزایVHF-III ،VHF-   و UHF داده می شوند. برای انتخاب باند و کانال دلخواه میکروکنترولر از طریق آی سی حافظه و PLL ولتاژ دلخواه و مورد نظر را به آند دیود های واقع در مسیر عبور سیگنال داده شده و مسیر مورد نظر باز و سایر مسیرها را مسدود می سازد. در این حالت PLL بیس ترانزیستور مورد نظر را فعال و ولتاژ 12 VOLT امیتر ترانزیستور مثبت در کلکتور ظاهر شده و این ولتاژ به آند دیود منتقل شده و سبب هادی شدن آن می شود.

به این ترتیب امواج RF به گیب 1 ترانزیستور ماس فت را پیدا می کنند. در این حالت ولتاژ AGC اعمالی به گیت 2 ماس فت ضریب تقویت ترانزیستور MOSFET را تعیین و سیگنال RF با دامنه مناسب تقویت و از طریق فیلتر در اختیار مخلوط قرار داده می شود.

مخلوط کننده ها

مخلوط کننده ها در داخل آی سی TDA5331 قرار دارند. ورودی دیگر مخلوط کننده فرکانس نوسان ساز محلی است. در این تلویزیون از نوسان ساز VCO استفاده شده است. نوسان ساز VCO در ارتباط با PLL بوده و فرکانس دقیقی را تولید می کند.

منبع :مجاز سیما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تیم پشتیبانی رومشکان صنعت
ارسال پیام در واتساپ
پیمایش به بالا