معرفی انواع ال ای دی های SMD و مقایسه آنها 

 

LED

​عموما ال ای دی های SMD بازار با نام های ۲۸۳۵, ۳۵۲۸, ۳۰۲۰, ۳۰۳۰, ۳۵۳۵, ۳۰۱۴, ۴۰۱۴, ۵۰۵۰, ۵۰۶۰, ۵۷۳۰  شناخته می شوند در حقیقت این اعداد بیانگر سایز چیپ ال ای دی هستند. چیپ LED نیمه رسانا و یا منشا نوری آن می باشد که یک سمت آن به قطب مثبت و سمت دیگر آن به قطب منفی وصل شده است. حد الفاصل دو سر آن سطح تابشی قرار دارد حال به هر اندازی سطح تابشی بزرگتر باشد، چیپLED نیز بزرگ تر بوده لذا نور آن بیشتر خواهد بود. البته میزان نور به شرکت سازنده چیپ نیز وابسته است. برای مثال نمیتوان نتیجه گرفت ال ای دی ۵۷۳۰ (۵۷µm*30µm) از ال ای دی ۵۰۵۰ (۵۰µm*50µm) کم نور تر است!
در شکل زیر سایز های مختلف LED با یکدیگر از نظر میزان نور، جریان مصرفی، توان و سایز چیپ با یکدیگر مقایسه شده اند ( برند ال ای دی ها یکسان است ) :

LED
مقایسه نوردهی ال ای دی ها

مقایسه انواع Led Smd

همانطور که مشاهده میکنید در بین ال ای دی های بالا سایز ۴۰۱۴ به نسبت جریان مصرفی نور بیشتری تولید میکند و این امر باعث شده است تولید و مونتاژ آن روی ال ای دی های شاخه ای بیشتر شده و نسبت به قیمت و مصرف انرژی، بهره بیشتری را داشته باشد.
بعضی از ال ای دی های SMD دو چیپ هستند و نور و حرارت بیشتری تولید می کنند. در نظر داشته باشید که اگر حرارت ال ای دی دفع نگردد سبب بالا رفتن دمای چیپ و افزایش جریان شده به طوریکه با مرور زمان باعث کاهش طول عمر چیپ و در نهایت سوختن آن می شود. در تصویر زیر سطح زیرین یک ال ای دی SMD را مشاهده میکنید که جهت دفع بهتر حرارت سعی شده طراحی به گونه ای باشد که پایه های آن سطح بیشتری با PCB تماس داشته باشند:

LED
ال ای دی SMD

مدل دیگری از ال ای دی های SMD با نام Power LED تولید می شوند که بیشتر از هی چیزی جنبه نورپردازی و دکوراتیو دارند. این ال ای دی ها از ۰٫۵W تا ۲۵۰W تولید می شوند. Package و یا ظاهر این LED ها در وات های پایین با یکدیگر یکسان بوده ولی چیپ آنها متفاوت است که به قطعیت می توان گفت ال ای دی های پاور با چیپ بزرگ ساخت شرکت های برند دارای ماکزیمم کیفیت و بهره وری می باشند:

منبع : پنو الکترونیک 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با تیم پشتیبانی رومشکان صنعت
ارسال پیام در واتساپ
پیمایش به بالا